Anslutning av extraljus, knappar och kabeldragning i California Beach

Anslutning av extraljus, knappar och kabeldragning i California Beach
Arbetsljusknappar monterade i en brytarpanel. T.v. On/Off/on för Strands Identity Orange/Vit positionsljus, andra knappen arbetsljus bakåt, tredje knappen On/Off/On för positions-/follow-ljus i Strands Siberia Red Fox (orange/rött) och t.h. On/Off för varningsljus - den lyser öven orange när den är på så man enkelt hittar den för att slå av det. 

Framåtriktade extraljus måste enligt lag följa helljus signalen, om de inte endast används som arbetsljus (på arbetsplatser, offroad osv.).  Dvs. i moderna bilar behöver vi på något sätt få CAN bus signalen.

Det finns 2-3 sätt att göra detta. Antingen kopplar man fysiskt in sig på kabeln, eller så fipplar man ut kabeln ur en kabelsträng och lägger den i en induktions-läsare(?) (Lazerlamps säljer en sådan t.ex. för ca tusenlappen). som kan fungera som informations-reläs - båda dessa optioner kräver fysisk tillgång till den kabeln.

Svenska företaget XBB har däremot utvecklat en smart OBD 'dongel' som ansluts till ODB diagnostik-porten (sitter under styret) som sedan skickar CAN bus signalerna via Bluetooth till deras reläs ("XBB PowerUnit") som installeras som ett vanligt reläs, där man enkelt ansluter ström från batteriet och extraljusens kablar.

XBB dongel i OBD porten.

Men om man inte alltid vill ha super mycket extraljus då?

XBB har även en 'XBB Button' knapp som trådlöst kan utföra två olika funktioner. Dvs. man kan enkelt koppla extraljusen att i vanligt läge följa helljus-signalen, en om de bländar för mycket i snö / områden men täta väggskyltar så kopplas de enkelt bort från bilens vanliga helljus med ett knapptryck.

XBB Button (fäst med medföljande dubbelsidiga tejpen) - lätt att nå i Californian. Ett tryck: På/Av för Strands DarkKnight Identity 20" LED bar (monterad på regskylten), två tryck: On/Off för Lazer Tripple-R 750 Elite Gen 2 extraljus monterade i grillen.

Via iOS/Android appen väljer man enkelt vilken signal som ska aktiveras, t.ex. "Följ helljus" eller "följ bakljus" osv. - genialiskt enkelt.

Denna uppsättning kör vi som sagt med för att styra extraljus-rampen Strands Siberia DarkKnight Identity 20" över regskylten samt Lazer Lamps Tripple R750 Gen 2 i grillen.


Bakåt? We want light there as well...

Lite mera ljus ville vi ha bakåt också, kopplade som manuellt kopplade arbetsljus vid behov. Vi backar t.ex. upp ett släp vid en sommarstuga då och då där det är smalt - likadant på skogsvägar osv.

Lyser Strands Siberia Red Fox och Strands RV bra? jo du :-)

I Sverige står man visserligen ganska sällan i kö (obs - jag bodde 30 år i Tyskland, vi har inga trafikproblem i Sverige utanför kanske Göteborg och Stockholm), men det har hänt ett par gånger att vi stod ganska illa bakom ett krön på t.ex. E22:an mitt på natten som sista bil. Man kan behöva stanna i snörök på väg till Idre eller kommer till en djurkollision, ock så behöver jag backa med lite större saker som t.ex. en svävare i Sjöräddningssällskapet då och då - alltsammans lägen där det är tryggt att kunna se och synas bra.

Svävaren Virginia Wijk har vi dragit ett antal gånger med Californian runt Siljan / Orsasjön :-)

Strands Red Fox är ganska perfekta som Allt-i-ett kompakt ljus för detta ändamål:

Strands Siberia Red Fox arbetsljus med positionsljus och follow-light och varningsblixt. Super smidigt - och rätt snygg är den också. T.v. CB antenn, allt monterat på Terranger Dachgepäckträger Leicht. 
Orange positionsljus / follow-light på Strands Siberia Red Fox


Dags för kabeldragning.

Från lamporna kör vi en tysk kvalitetskabel ( LAPP Ölflex Standard 5G 1,5mm) genom en vattentät Scanstrut DS-H10 monterat genom Californias aluminium tak. Jag erkänner att denna del är lite tricky, framförallt om man försöker hamna "en bit in" på taket (vi ville komma nära Terranger takplattformen). Det är mycket starkt skum direkt under aluminiumplåten, och den är inte tjock - kanske 8mm). Man får försöka så gott det går att peta ett hål igenom med en stark wire-bit. Sedan borrar man ett hål i sidan av "sängen" upptill (under madrassen givetvis). Sedan gåt kabeln vidare ner genom D-stolpen och längs bakom sidopanelen till bakom Mini-köket och sedan vidare fram (den delen är enkel).

Scanstrut DS-H10-BLK

https://www.scanstrut.com/marine/cable-seal/horizontal/ds-h10-blk

LAPP Ölflex Classic 110 5 x 1,5mm

https://www.reichelt.de/se/de/steuerleitung-classic-110-5-x-1-5-mm-25-m-mit-pe-cl110-5g1-5-25-p196020.html

Givetvis klarar man sig med andra backljus även med en två-ådrig kabel (12V plus & 'minus'). Strands Siberia Red Fox har dock en DT6-kontakt med fem kablar (röd för 12V plus för vita backljuset, svart för 'minus', grön för blinkande varningsljus (endast ett mönster), gul för orange positions/follow-ljus, grå för rött positions/follow-ljus), och alla tänkte jag kunna använda, därav den valda kabeln :-)

Efter det att kabeln har gått igenom bakom mini köket, gåt den upp i B-stolpen (den med säkerhetsbältet), över dörren ner i A-stolpen (vindrutan sitter mellan A-stolparna), ner bakom ventilationsuttaget på förarsidan och till brytarpanelen överst i artikeln. Från denna brytarpanel går en 'minus'-kabel till en anslutning för detta under A-stolpens plastkåpa av. Här anslöt vi även tidigare minuskontakten till en Dashcam, 12V plus tar vi från batteriet under förarsätet. Givetvis kan man koppla plus från startbatteriet också, men jag föredrar att ta det från bodelsbatteriet av flera anledningar. Dels har vi redundans i varningsljusen vid en frontalkrock med ett djur, och så kan vi ha positionsljusen på i typ en månad när vi står och campar så alla (barn) hittar till vår buss igen - man slipper liksom bry sig hur mycket man använder belysning bakåt/åt sidorna (vi kommer att montera några Strands Red Panda åt sidorna också) om man campar i skogen och vill tända upp ett tag.  

 

Switch holder for T6.1 (by Brodit)

https://fordonsshoppen.se/sv/knappkonsoll-vw-t61-for-4-knappar-

Sist, kör jag två kablar genom "brandväggen" till fronten (precis över OBD:n eller i närheten av motorhuv-spärren på insidan) för att kunna växla mellan positionsljus fram i vit/orange/av.

Recap - detta gör knapparna - från vänster till höger:

Vänstra tre-positionsbrytaren:
 - vit DLR / positionsljus i Strands Dark Night Identity LED bar
 (i mitten är den av, inget positionsljus - som man ska ha det i trafiken)
= orange DLR i Strands Dark Night Identity LED bar


Andra brytaren (on/off, lyser när den är på):
Bakre arbetsljus (2x Strands Red Fox + Strands RV i mitten)


Höger tre-positionsbrytare:
 - rött follow light i de två Strands Siberia Red Fox bakljusen
   (i mitten = off, inget follow light)
= orange follow light i de två Strands Siberia Red Fox bakljusen

Sista brytaren (on/off, lyser orange när den är på):
Orange
varningsblixtljus i de två Strands Siberia Red Fox

Här är en kort video demo av ljusen: